طراحی وب: اصول و راهکارها

درباره طراحی وب

اولین سوالی که باید برای آن پاسخی مناسب یافت دلیل تولید وبسایت است. اما به طور عام هدف از طراحی این است که وبسایتی جذاب و کارآمد با دسترسی آسان تولید شود که توانایی این را داشته باشد که بازدید کنندگان را به انجام عملی متقاعد سازد. در مرحله ی بعد نوع عمل و هزینه ها و نحوه ی فعالیت مورد بحث قرار میگیرد اما در مرحله ی نخست باید نیازهای طراحی یک وبسایت مناسب را فهرست کرد.

  • طرح گرافیکی
  • ساختار ساده و مرسوم
  • چیدمان مناسب
  • محتوای کامل و صحیح

اما نکات دیگری نیز هست که برای داشتن وبسایت خوب توجه به آنها الزامی است. صحت و دقت مطالب وبسایت شما ضامن این است که بازدید کننده به شما به عنوان منبعی معتبر از اطلاعات ارزشمند نگاه کند پس توجه به صحت املایی و گرامری مطالب اهمیت بسیاری برای حفظ اعتبار شما دارد. فراموش نکنید که مخاطب جدید که بیش از 90 درصد بازدیدکننده های شما را تشکیل میدهد به دنبال محتوا و اطلاعات به وبسایت شما مراجعه میکند. حتی اگر شما تولید کننده محصولی هستید که تنها هدفتان این است که محصول خود را از طریق وبسایت به فروش برسانید لازم است که در ابتدا مشتری را با استفاده از اطلاعات ارزشمندی که وی به آنها نیاز دارد به وبسایت خود بخوانید و بدانید که در غیر این صورت مشتری بالقوه به جای وبسایت شما از وبسایت های دیگر بازدید میکند.

نکته بعد بحث سازگاری وبسایت شما با مرورگر های مختلف است. تفاوت برخورد مرورگر با کد های تولید شده گاهی باعث میشود که وبسایت شما بخشی از امکانات خود را در مرورگرهای مختلف از دست بدهد و برای حل این مشکل باید از کد های جایگزین و یا شرطی استفاده کنید. بر اساس آمار های معمول استفاده از مرورگر های اکسپلورر، فایر فاکس، سافاری و کروم و اپرا بین بازدیدکنندگان مرسوم است. ورژن های اکسپلورر به علت تفاوت بسیار فاحش و فایر فاکس به دلیل تغییرات واکنش در برابر کد های جاوا اسکریپت باید به صورت جداگانه مورد تست قرار بگیرند. وبسایت شما باید حداقل برای مرورگر های ذکر شده به صورت صحیح بارگذاری شده و کارکند

نکته ی بعد سرعت بارگذاری صفحه نخست و دیگر صفحات وبسایت است. نکته ای که بسیاری از طراحان و صاحبان و بسایت به آن اهمیت چندانی نمیدهند همین است که معمولا سرعت بارگذاری صفحه اصلی نباید کمتر از صفحات جانبی باشد. چیزی که به دلیل استفاده از امکانات بیش از حد در صفحه نخست معمولا به دست نمیاید. کاربر جدید معمولا صبر زیادی ندارد و بر اساس آمار بیشتر کاربران شما نهایتا 10 ثانیه برای دیدن صفحه مورد نظرشان صبر میکنند یعنی صفحه شما باید درکمتر از 10 ثانیه باز شود. یکی از راه های بالا بردن سرعت بهینه سازی المان های گرافیکی و تصاویر است. وارد کردن کد اندازه های طول و عرض تصویر نیز باعث میشود که همزمان با بارگذاری تصویر بقیه صفحه هم بارگذاری شود و مخاطب کمتر منتظر بماند. همچنین استفاده از Alt برای تصویر با نشان دادن محتوای تصویرکاربرانی که توانایی دیدن عکس ندارند را نیز راضی نگه میدارد

تنظیم صحیح رنگها باعث میشود که هم متن، لینکها و هم بقیه بخش های صفحه به خوبی قابل خواندن باشند و مخاطب مشکلی در دیدن بخش های صفحه نداشته باشد. برای نمایش فایلهای مالتی مدیا مانند موسیقی یا فلش حتما از پسوند های معمول استفاده کنید تا کاربر شما کمترین زمان را برای دانلود نرم افزار های مورد نیاز صرف کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که کاربر میتواند پخش این نوع محتوا را نادیده بگیرد و از آن بخش بگذرد چرا که کوچکترین فایل ها گاهی برای بعضی خطوط ارتباطی بزرگ هستند و زمان زیادی برای دانلود نیاز دارند. همچنین اطلاعات مهم و اساسی را درون فیالهای فلش یا تصاویر قرار ندهید زیرا علاوه بر اینکه کاربر شما درصورت رد کردن این فایل ها این محتوا را از دست میدهد موتور های جستجو نیز قادر به خواندن این نوع محتوا نیستند.

توجه به منطق صفحه بندی و ترتیب محتوای سایت نیز اهمیت زیادی دارد چراکه اگر مخاطب شما در مدت کوتاهی موفق به یافتن اطلاعات مورد نظرش نشود به وبسایت های دیگر مراجعه خوهد کرد. قانونی به نام قانون 3 کلیک هست که در صورت رعایت آن میتوان اطمینان داشت که کاربر به راحتی به تمام محتوای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. این قانون میگوید هر بخش سایت تنها با 3 کلیک باید از هر بخش دیگر قابل دسترسی باشد. مطمئن شوید که لینک های وبسایتتان درست و کامل کار میکنند و لینک شکسته ای در سایت نیست. این کار باید به صورت دوره ای انجام شود. فریم ها ابزار های خوبی هستند ولی نه برای همه جا، تا حد امکان از فریم ها استفاده نکنید. استفاده از فریم ها کاربران را در بوکمارک کردن صفحات شما با مشکل مواجه میکنند.

نهایتا بهتر است برای هر مطلب خلاصه ای نوشته شود که کاربر برای دانستن محتوای صفحه نیاز به خواندن تمام مطلب نداشته باشد. با این کار وبسایت شما کاربر پسند تر میشود.
 

افزودن دیدگاه جدید